4 اسفند, 1400

شرایط و برنامه های بازنشستگی در کانادا

شرایط بازنشستگی در کانادا

برنامه های بازنشستگی در کشور کانادا دولت کانادا برنامه های متنوعی را برای دوران بازنشستگی شهروندان و افراد مقیم این کشور ارائه می دهد.

بدون تردید تقویت برنامه بازنشستگی کانادا به عنوان یکی از نخستین اقدامات مهم دولت لیبرال، در زمینه سیاست های کلان تبدیل شده است. در برنامه های مختلف بازنشستگی در کانادا، اعداد و ارقام مختلفی بیان می شود ولی بطور کلی سن بازنشستگی در کانادا ۶۵ سال است.

مبلغی که هر ماه بعنوان بازنشستگی دریافت می شود به برنامه انتخابی و حقوق دریافتی فرد بستگی دارد. شهروندان و افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، برای بهره مندی از خدمات بازنشستگی برنامه های زیر را پیش رو دارند:

* برنامه های مالی فدرال (Federally Finance Plans)پس انداز ناشی از تعویق مالیات (Tax Deferred Saving)برنامه های حمایتی کارفرما (Employer Sponsorship Programs) البته، این امکان وجود دارد که حقوق بازنشستگی در کمتر از ۶۰ سال و یا بالای ۶۵ سال نیز دریافت شود که در حالت اول حقوق کمتری دریافت میشود.  اکثر مردم کانادا قبل از اینکه به سن ۶۵ سال برسند، خود را بازنشسته می کنند.

تمامی افراد شاغل در کاناد موظفند طبق طرح CPP tبخشی از درآمد ماهانه خودشون رو به این طرح اختصاص بدهند. این طرح در تمامی ایالت ها بجز کبک اجرا میشه

از ۱۸ سالگی تا ۶۵ سالگی ، ۴۷ سال وجود داره اگر شما از این ۴۷ سال ۳۹ سالش رو کار کنید می تونید حداکثر مبلغ بازنشستگی رو دریافت کنید.

حداکثر مبلغ بازنشستگی برای فردی که در سن ۶۵ سالگی درخواست بازنشستگی میکنه در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۱،۲۵۳.۵۹ دلار است.

طبیعتا این مبلغ خیلی کمه و باید با برنامه های دیگه ای مثل RRSP یا OAS به فکر دوران بازنشستگی بود.


طرح های بازنشستگی در کانادا

۱- طرح بازنشستگی در کشور کانادا (CPP)

Canada Pension Plan یا به اختصار CPP، کمک هزینه ای است که هر ماه و بعد از اعلام بازنشستگی دریافت می کنید. این طرح همان طرح مستمری بازنشستگی در کشور کانادا ست، که اغلب کانادایی ها در آن عضویت دارند. پرداخت‌های CPP به صورت خودکار نیست و باید برای آن قبل از شروع بازنشستگی درخواست دهید.مقدار مستمری به مقدار حقوق در زمان کار کردن بستگی دارد.

باید توجه داشته باشید که این مستعمری شامل مالیات می شود.  امکان استفاده از این طرح با مزایای کمتر، در سن ۶۰ سالگی نیز وجود دارد. اگر تمایل دارید تا CPP خود را قبل از رسیدن به ۶۵ سالگی دریافت کنید، شما باید به ازای هر یک ماه درخواست زودتر از موعد برای دریافتCPP ، حدود ۰.۶ درصد از حقوق بازنشستگی خود را اختصاص دهید.
اگر تصمیم دارید حقوق بازنشستگی خود را در سن ۶۰ سالگی دریافت کنید، حداکثر تا ۳۶ درصد از حقوق شما کسر خواهد شد.

اگر بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازید، یک افزایش سود ۷/۰ درصدی در ماه خواهید داشت ولی توجه کنید که هیچگونه افزایشی برای افرادی که بازنشستگی خود را به بعد از ۷۰ سالگی موکول می کنند، صورت نمی گیرد.

۲_ امنیت سالمندی (OAS)

Old Age Security یا به اختصار OAS، برای افراد کم درآمد و یا کسانی که در CPP شرکت نکرده اند، طراحی شده است. با استفاده از این طرح می توانید مستعمری خود را به تعویق بیاندازید. با به تعویق انداختن این برنامه، به ازای هرماه ۶/۰ و تا سن ۷۰ سالگی حداکثر ۳۶ درصد حقوق بازنشستگی خود را افزایش دهید. 

برای اینکه واجد شرایط دریافت این حقوق باشید، باید حداقل به مدت ۱۰ سال پس از سن ۱۸ سالگی در کانادا زندگی کرده باشید، یا اگر اگر در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می کنید باید حداقل به مدت ۲۰ سال پس از سن ۱۸ سالگی در کانادا زندگی کرده باشید.

۳_ حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی در کانادا (RRSP)

Registered Retirement Saving Plan یا به اختصار RRSP، این امکان را برای شهروندان کانادایی فراهم می کند تا بودجه ای را بصورت خصوصی برای بازنشستگی خود اختصاص دهند. این طرح بصورت حساب های انفرادی و زوجی در دسترس است که می توان در هرکدام از ۵ بانک بزرگ کانادا و یا موسسات مجاز، حساب افتتاح کرد و صاحب حساب این امکان را دارد تا سن ۷۱ سالگی به حساب خود پول واریز کند.

هنگامی که فرد به سن ۷۱ سالگی برسد، دیگر مجاز به سرمایه گذاری در این حساب نیست. یعنی یا کل موجودی RRSP باید به طور کامل نقد شود یا به حساب صندوق درآمد بازنشستگی ثبت شده (RRIF) واریز گردد یا برای خرید یک مقرری سالانه از آن استفاده شود. پول های برداشت شده از حساب، به میزان نرخ فعلی مشمول مالیات می شوند.

۴_ طرح بازنشستگی تکمیلی کارمندان در کانادا ( SERP)

Supplemental Employee Retirement Planیا به اختصار SERP. در این طرح غالبا حمایت کارفرما از کارمند، به دو صورت اجرا می شود:


۱) طرح DB

به این طرح، طرح مزایای تعریف شده می گویند. در این روش یک بخش ثابت از حقوق در تعداد سال های کاری کارمند ضرب می شود و مبلغ مستمری را مشخص می کند. در واقع این طرح به شما تضمین می کند که بازنشستگی مطابق با فرمول مشخصی برای هزینه های زندگی در نظر گرفته می شود.


۲) طرح DC

این طرح، طرح مشارکت تعریف شده است. یعنی کارفرما مقدار مشخصی از حقوق را برای این طرح پرداخت می کند. برخی کارفرمایان این مبلغ را با کارمندان خود هماهنگ می کنند و معمولا ۴، ۵ و یا ۶ درصد از حقوق را به این کار اختصاص می دهند. 
برای این که بتوانید مبلغی را از این طرح بازنشستگی برداشت کنید باید حداقل ۵۵ سال سن داشته باشید. در این طرح نیز مانند دیگر طرح‌ های بازنشستگی، در تمام طول عمر خود حقوق ماهانه دریافت خواهید کرد.

ارسال دیدگاه

فهرست مطالب

× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟