20 فروردین, 1400

اجازه کار بعد از تحصیل

اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا

با مجوز کار دانش آموختگان یا مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) در کانادا که نوعی مجوز کار آزاد است، افرادی که در موسسات آموزشی مجاز در کانادا (DLI) تحصیل کرده اند می توانند پس از اتمام تحصیلات در مشاغل مختلف (از رسته های شغلی 0، A یا B) بصورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول به کار شوند. این افراد پس از کسب حداقل یکسال تجربه کار تمام وقت در کانادا می توانند از طریق برنامه مهاجرتی تجربه کار در کانادا (CEC) در سیستم اکسپرس انتری برای اقامت دائم اقدام نمایند.

با داشتن مجوز کار دانش آموختگان (PGWP)، افراد متقاضی کار از اخذ گواهی عدم تاثیر منفی (LMIA) بر بازار کار معاف هستند. دانش آموختگان تا 180 روز پس از اتمام تحصیلات می توانند جهت اخذ مجوز کار دانش آموختگان اقدام نمایند.

شرایط اقدام برای مجوز کار دانش آموختگان (PGWP)

دانش آموختگان موسسات مجاز در صورتی می توانند برای مجوز کار دانش آموختگان اقدام نمایند که دارای یکی از شرایط زیر باشند.

  1. مجوز تحصیلی آنها هنوز دارای اعتبار باشد.
  2. قبل از انقضای مجوز تحصیلی برای اخذ برگه اقامت موقت (visitor record) اقدام کرده و وضعیت اقامت خود را از دانشجو به ویزیتور تغییر داده و منتظر انجام امور فارغ التحصیلی باشند. شایان ذکر است در طول مدت انتظار، این افراد مجاز به شروع به کار نیستند و تا دریافت مجوز کار دانش آموختگان باید منتظر باشند.
  3. قبل از انقضای مجوز تحصیلی، جهت تغییر وضعیت اقامت خود به ویزیتور یا تمدید ویزای تحصیلی اقدام کرده و از نظر نوع اقامت در کانادا دارای وضعیت اقامت مجاز ضمنی (implied status) باشند.

شروع به کار قبل از دریافت مجوز کار دانش آموختگان (PGWP)

افرادی که قبل از انقضای مجوز تحصیلی خود جهت دریافت مجوز کار دانش آموختگان اقدام نمایند در صورتیکه دارای همه شرایط زیر باشند مجازند قبل از دریافت مجوز کار شروع به کار نمایند.

  1. در زمان اقدام برای دریافت مجوز کار دانش آموختگان دارای مجوز تحصیلی معتبر (valid study permit) باشند.
  2. دوره تحصیلی خود را به اتمام رسانده باشند.
  3. دارای شرایط کار خارج از موسسه تحصیلی (off Campus) باشند.

4) بیش از ساعات مجاز، کار نکرده باشند.

انقضای مجوز تحصیلی

اگر مجوز تحصیلی منقضی شود (از تایخ اعتبار آن بگذرد) یکی از این دو کار را باید انجام داد.

  1. به کشور خود بازگشت و از آنجا برای دریافت مجوز کار دانش آموختگان اقدام نمود.
  2. برای دریافت مجدد وضعیت اقامتی (restoration) بعنوان دانشجو اقدام نمود. باید همزمان برای دریافت مجوز کار دانش آموختگان نیز اقدام کرد.

مدت اعتبار مجوز کار دانش آموختگان (PGWP)

مدت اعتبار مجوز کار دانش آموختگان بستگی به مدت تحصیل دارد و بین 8 ماه تا حداکثر 3 سال است. مدت اعتبار نمی تواند از مدت اعتبار گذرنامه فراتر رود. در صورت انقضای تاریخ اعتبار گذرنامه، باید دوباره جهت دریافت مجوز کار دانش آموختگان اقدام کرد.

معمولا زمانیکه مدت تحصیل بین 8 ماه تا کمتر از 2 سال باشد مدت زمان اعتبار مجوز کار دانش آموختگان برابر با مدت تحصیل خواهد بود و در صورتیکه مدت تحصیل بیش از 2 باشد مدت اعتبار مجوز کار دانش آموختگان 3 سال خواهد بود.

آموزش از راه دور

در شرایط عادی، دانشجویانی که بصورت آموزش از راه دور یا آنلاین در کانادا یا خارج از کانادا تحصیل کنند واجد شرایط دریافت مجوز کار دانش آموختگان نیستند. در صورتیکه کمتر از 50 درصد از دروس بصورت آموزش از راه دور یا آنلاین باشد می توان جهت مجوز کار دانش آموختگان اقدام کرد که در این صورت مدت اعتبار آن برابر با کل دوره تحصیل می باشد. اما اگر بخش آموزش از راه دور یا آنلاین خارج از کانادا باشد این مدت در تعیین اعتبار مجوز کار دانش آموختگان احتساب نمی شود.

اگر دوره آموزشی دارای بخشی باشد که خارج از کانادا تکمیل می شود دانشجو واجد شرایط دریافت مجوز کار دانش آموختگان می باشد اما مدت زمان خارج از کانادا در تعیین اعتبار مجوز کار دانش آموختگان احتساب نمی شود.

مجوز کار همسر 

همسر فردی که دارای مجوز کار دانش آموختگان (PGWP) باشد می تواند جهت دریافت مجوز کار آزاد (open work permit) اقدام نماید.

ارسال دیدگاه

فهرست مطالب

× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟