6 فروردین, 1400

تحصیل در کالج و دانشگاه

تحصیل در کالج و دانشگاه در کانادا

دوره کالج در کانادا مربوط به دوره‌هایی است که بیشتر روی آماده سازی متقاضی برای ورود به بازار کار تمرکز دارند.

بنابراین کالج‌ها از نظر تئوری تمرکز کمتری روی دروس گذاشته و بیشتر به جنبه کاربردی و عملیاتی توجه می‌کنند. دوره کالج در کانادا به متقاضیانی توصیه می‌شود که قصد ورود سریع به بازار کار را دارند و به دنبال شغل های با درآمد متوسط و کاربرد زیاد هستند.

ما شرکت در کالج‌هایی را توصیه می‌کنیم که دارای دوره کارورزی بعنوان بخشی از دوره اصلی هستند، زیرا این دوره به متقاضی این فرصت را می‌دهد تا بتواند در دوره کارورزی ارتباطات کاری خود را گسترش داده و شانس خود را برای استخدام شدن افزایش بدهد.

کالج‌ها در کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. شرایط ادامه تحصیل در کالج های کانادا معمولا نسبت به دانشگاه ساده تر بوده و پیش نیاز های کمتری جهت ورود به کالج های کانادا وجود دارد. همچنین نمره زبان مورد نظر جهت ورود به دوره کالج کانادا نسبت به دانشگاه‌ها ساده تر خواهد بود.

اگر بخواهیم کالج در کانادا را با سیستم تحصیلی ایران مقایسه کنیم، در واقع کالج‌ها همان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای در کانادا به شمار می‌آیند که نقش بسیار موثری در جذب نیروی ماهر در بازار کار ایفا می کنند.

بورسیه تحصیلی کانادا یا فاند چیست؟

 

فاند گرفتن یعنی فراهم شدن امکان پرداخت شهریه تحصیلی و حتی برخی و یا تمام هزینه های زندگی مثل خوراک و بلیط رفت و آمد و اجاره خانه از طرف سازمان و یا نهاد دانشگاه مقصد ، البته این امر در کشور ها شرایط متفاوتی دارد.

داشتن مهارت های علمی بالا، رزومه قوی، نوشتن یک انگیزه نامه، استادی پلن (Study Plan) که بسیار حایز اهمیت است و همچنین معدل خوب و نمره زبان عالی در اخذ بورسیه تحصیلی رایگان و فاند بسیاز موثر می باشد.

در مقطع تحصیلات تکمیلی داشتن معدل بالای 16 و ایلتس 6.5 برای کارشناسی ارشد ضروری مس باشد.دانشجو برای اخذ فول فاند لازم است که مهارت های زبانی بالا و رزومه پژوهشی قوی و همچنین انگیزه نامه و هدف خود از تحصیل در مقطع ارشد آن دانشگاه را اریه می دهد.

اکثر دانشگاه های کانادا جزو دانشگاه های برتر دنیا بوده و دارای بودجه دولتی می باشند،این بدین معنی است که در عین ارائه خدمات آموزشی عالی و با کیفیت و پایین بودن هزینه‌های تحصیلی‌ به نسبت برخی از کشورها، تحت شرایط خاصی، امکان ارائه بورسیه تحصیلی کانادا را به برخی از دانشجویان دارند.

اما متاسفانه، عمدتا بخش زیادی از بورسیه تحصیلی کانادا به دانشجویان کانادایی اختصاص می‌یابد و کمک هزینه‌های تحصیلی قابل ارائه برای دانشجویان خارجی در این کشور در مقایسه با کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا محدودتر است؛ از این رو دانشجویان بین‌المللی دارای منابع محدودی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا و تحصیل در کانادا هستند و اغلب سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از دانشجویان بین‌المللی توقع داشتن تمکن مالی و پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل را بدون استفاده از کمک‌های تحصیلی دانشگاه دارد.

تعاریف و نکات مهم بورسیه و اسکلرشیب تحصیلی کانادا

براساس اطلاعات وب‌سایت رسمی دولت کانادا ،کشور کانادا به شرکت در مطالعات بین‌المللی و مشارکت‌های پژوهشی برای ساختن درک مشترکی بین مردم دنیا، گسترش شهروندان و رهبران آینده ملل مختلف جهان همت گمارده است. از این رو سازمان امور جهانی کانادا (Global Affairs Canada) ، مسئول رسیدگی به همکاری‌ها و مشارکت‌های کشور کانادا در عمده برنامه‌های بین‌المللی بورسیه تحصیلی کانادا شده است.

بدین ترتیب می‌توان اینطور گفت که سازمان GAC مسئول ارائه و پشتیبانی امور بین‌المللی بورسیه تحصیلی کاناداست، همچنین برخی از دولت‌های خارجی که بورسیه‌های تحصیلی کانادا را در کشورشان پشتیبانی می‌کنند، این عمل را متقابلا انجام می‌دهند.

انواع کمک های مالی برای ادامه تحصیل در کانادا شامل :

1- بورسیه تحصیلی کانادا (scholarships and bursaries)

2- جوایز تحصیلی (awards)

3- کمک‌های مالی (grants)

4- کمک هزینه تحصیلی (fellowships)

5- وام (loans) می شود.

بورسیه های تحصیلی به چند طریق در کانادا بدست می آید:

1- از طریق دولت کانادا

2- دانشگاه های معتبر کانادایی

3- سازمان های خصوصی

———————————————————————————-

 

تفاوت  Scholarships و Bursaries چیست؟

اسکالرشیپ و بورسیه تحصیلی کانادا به عنوان کمک تحصیلی مالی دانشجویان بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی‌شان در دانشگاه‌های کانادا محسوب می‌شوند. هیچکدام نیاز به بازپرداخت ندارند و برخی مواقع بنا به صلاحدید دانشگاه و رزومه دانشجو کل هزینه‌های تحصیل و گاهی اوقات تنها قسمتی از هزینه‌های تحصیلی فرد را پوشش می‌دهند. البته وجه تمایزی بین بورسیه تحصیلی کانادا (Bursaries) و (Scholarships) وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

بورسیه تحصیلی (Bursaries) به دانشجویانی با نیاز مالی داده می‌شود، به همین خاطر معمولا یک فرم درخواست مورد نیاز است و ممکن است اطلاعات و فرم درخواستی شما جهت شناسایی وضعیت مالی‌تان مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

Scholarships  که نوع دیگری از بورسیه تحصیلی کانادا است که براساس داشتن صلاحیت و برتری علمی، پیشترفت تحصیلی چشمگیر فردی، مهارت های ورزشی، تجربه داوطلبانه و مشارکت های فوق برنامه و یکسری تحقیقات خاص، به دانشجویان و خصوصا فارغ التتحصیلان ارایه می گردد.

اکثر اسکالرشیب ها، خصوصا جوایز با مقادیر زیاد، نیاز به درخواست رسمی و ارسال مدارک و پرونده دارند اما برخی از آنان مانند بورسیه تحصیلی کانادا Entrance Scholarship  به شکل خودکار به دانشجویان واجد شرایط اختصاص می یابند.

بورسیه Entrance Scholarships چیست؟

این نوع از بورسیه تحصیلی کانادا منبع خوبی برای دانشجویانی با مدارج علمی بالا و قوی است. با در نظر گرفتن این موضوع که تامین مالی هزینه‌های تحصیل، دغدغه اصلی فرد متقاضی است، جستجوی آموزشگاه مورد علاقه و مناسب شرایط شما کار ارزشمندی خواهد بود. لازم به ذکر است که برای برخی از این کمک‌های تحصیلی ضرب‌العجل سالانه تعیین شده، به همین خاطر فرد میبایست در اسرع وقت و البته اوایل سال، برای درخواست بورسیه تحصیلی کانادا و یا دریافت پذیرش از برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود اقدام کند.

 

برخی از دانشگاه‌های دولتی کانادا نظیر دانشگاه کارلتون، منیتوبا و آلبرتا به منظور کاهش و یا جبران هزینه‌های اضافی شهریه دانشجویان بین‌المللی بورسیه تحصیلی کانادا از نوع entrance scholarship را ارائه می‌دهند. این نوع از کمک‌های تحصیلی عموما براساس معیارهای واجد شرایط بودن، دانشجوی تمام وقت بودن، حد اقل معدل GPA بوده و به صورت خودکار به فرد تعلق می گیرد.

One Reply to “تحصیل در کالج و دانشگاه”

ناشناس

امتیاز بینندگان:5 ستاره

پاسخ

ارسال دیدگاه

فهرست مطالب

× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟