7 خرداد, 1399

اعتراض به تصمیم اداره مهاجرت کانادا

اعتراض به تصمیم اداره مهاجرت

آیا افراد متقاضی ویزای اقامت موقت مانند توریستی یا تحصیلی یا ویزای اقامت دائم مانند برنامه های مهاجرتی اکسپرس انتری می توانند در صورت مردود شدن درخواست خود، تقاضای تجدید نظر کنند؟

بطور کلی در مورد انواع ویزای موقت مثل ویزای توریستی، ویزای دانشجویی یا ویزای کار و همچنین ویزای اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی مختلف امکان تجدید نظر خواهی وجود ندارد. برای روشنتر شدن موضوع باید تفاوت بین دو فرایند حقوقی زیر را مشخص کنیم.

1. درخواست تجدید نظرخواهی (appeal):

تجدید نظر خواهی فرایندی است که طی آن فردی که دارای وضعیت اقامت دائم است می تواند نسبت به تصمیم کارشناس اداره مهاجرت اعتراض و درخواست تجدید نظر کند. مواردی که شامل این موضوع می شوند عبارتند از رد درخواست کفیل (sponsor) برای کفالت (sponsorship) یکی از اعضای خانواده، رد درخواست تمدید کارت اقامت دائم یا صدور برگه سفر (travel document) در صورتی که فرد خارج از کانادا باشد و کارت اقامت وی منقضی شده، و حکم اخراج (removal order) فردی که در کانادا است و دارای اقامت دائم باشد.

2. درخواست نظارت قضایی (judicial review):

فرایند نظارت قضایی شامل درخواست از دادگاه فدرال جهت نظارت بر عقلایی بودن تصمیم کارشناس مهاجرت است. عقلایی بودن یکی از اصول حقوقی است که ناظر به فرایند اتخاذ تصمیم است یعنی لوازم و شرایط تصمیم و آثار و نتایج آن هنگام اتخاذ تصمیم مد نظر قرار گیرد.

اکنون پس از آشنایی با این دو فرایند حقوقی می توان به راحتی گفت که افرادی که دارای اقامت دائم نیستند و متقاضی ویزای موقت (مانند تحصیلی، کاری، توریستی…) یا اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی مانند نیروی کار متخصص، برنامه های تجاری و غیره باشند و درخواست آنها توسط کارشناس اداره مهاجرت مردود اعلام شود می توانند درخواست نظارت قضایی توسط دادگاه فدرال داشته باشند. برای این کار، شرایط زیر باید احراز شود.

  1. دلایل و مستندات متقن در غیر عقلایی بودن تصمیم وجود داشته باشد.
  1. پیگیری امور به وکیل در کانادا سپرده شود.
  1. ابتدا اجازه نظارت قضایی از دادگاه فدرال اخذ شود
  1. در صورت موافقت دادگاه فدرال با درخواست نظارت قضایی، درخواست توسط وکیل ارائه و پیگیری شود.

اما راه ساده تر این است که فرد دوباره اقدام نماید تا در صورت امکان درخواست ویزا یا پرونده متقاضی توسط یکی از دیگر کارشناسان اداره مهاجرت بررسی شود.

ارسال دیدگاه

فهرست مطالب

× چطور می‌تونم کمکتون کنم؟